onsdag 15. august 2012

Du kan jo fortsatt "Høre på denne"!

Klassekampen mimrer i dag over platebutikken. Såvidt jeg kan skjønne mener de at den er død og at det er leit og skribenten avslutter med "Nå er det slutt. Ikke på musikken. Men på at det står en fyr bak disken og sier: "Hør på denne!"." 

Jeg har selvfølgelig all mulig forståelse og medfølelse for at vedkommende skribent, som skriver at han har mistet jobben sin på Norsk Musikforlag (ble lagt ned i sommer) er mere enn lei seg for å ha mistet jobben. Men det er vel dessverre slik, da, at ikke mange nok i Norge eller Oslo er interesserte nok i å gå i butikk for å kjøpe klassisk musikk på cd eller andre formater. Og jeg kan jo skjønne at de hadde et kundeproblem hvis de, som han skriver, mente at Andrea Bocelli ikke ble ansett som flink nok til å til å bli sortert som "klassisk" musikk (hva nå enn det måtte være?) i platehyllene deres. For et misforstått snobberi. Og kanskje en av grunnene til at man ikke solgte mange nok plater.

Men, altså, platebutikken er da overhodet ikke død, hverken den fysiske eller virtuelle? I Oslo finnes det fortsatt flere platebutikker. Platekompaniet har flere filialer over hele byen. Der er de riktignok ikke så veldig flinke til å si "Hør på denne", men går du på Tiger, Big Dipper, Bare Jazz eller Neseblod så får du da mere enn strålende tips til hva du skal høre på. Og så har du jo endeløse rekker på endeløse rekker av virtuelle "fyrer bak disken" som på nett, på blogger, strømmekanaler, nettmedier, webcaster, musikkbutikker, sosiale medier og masse mere står og roper "Hør på denne!" så høyt de bare kan! Je har aldri oppdaget og fått tilgang til så mye musikk som i dag, nettopp på grunn av alle de som står og sier "Hør på denne!". Dere skal ha millioner tkk, alle sammen! Klassekampens skribent - og alle andre som er interesserte i "klassisk" musikk - er hjertelig velkomne til å oppdage internettet. Jeg tror dere vil oppdage at det finnes ganske så store mengder musikk der.

Siden jeg jo er nettopp en av disse fyrene som roper "Hør på denne!" i flere kanaler, for eksempel her på BLOGG 99, så kan jeg jo for eksempe fortelle deg om i går kveld. Da satt jeg og så på episode 5 i sesong 4 av "Breaking Bad". En av mange fine ting med den serien er at de er ekstremt flinke og kreative med musikken der. Du kan til og med høre The Knife i en amerikansk tv-serie! Og plutselig kom denne glitrende låta med fransk-chilenske Ana Tijoux. Hør på "1977". Hør på denne!



Og skulle du få lyst til å høre mere er det bare å følge med på BLOGG 99. Her er en miks jeg laget til det engelske nettradioprogrammet FLOMOTION tidligere i våres, da jeg skulle til London for å spille på en klubb der. Masse fin og rar og spennende utenom-musikk der. Hør på DJ 99 og "All The Way From Manglerud", dere! Var det høyt nok?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar