onsdag 2. februar 2011

Sliter Spotify også?


Som en slags forlengelse eller lengre kommentar til mitt eget svarinnlegg om MySpace på Ballade for noen dager siden så kan jeg jo legge til at jeg lurer på om ikke Spotify også begynner å slite?

Jeg er ikke innom hver dag lenger, jeg skal pent innrømme det. I går var jeg derimot det og benyttet anledningen til å kose meg med å kikke litt gjennom gamle spillelister. Og la til min forferdelse merke til at en hel rekke, store internasjonale artister, fra Bob Dylan til Trentemøller, Balkan Beat Box, Imperiet og Manfred Mann's Earth Band har trukket seg fra Spotify. (Dylan er der med 2 av sine tidlige 60-tallsalbum, MM bare med 60-tallsplatene pre-Earth Band, Imperiet med noen rare live-skiver osv.) Er dette en trend? En tendens? I tilfelle ja, må da dette være et mye større problem for Spotify enn at noen små norske genrelabeler trekker seg ut?

Varte det ikke lengre? Og ikke minst, hva blir det neste, som også SER like fett ut?!

(For ordens skyld, så ser det ut som om WIMP har de nevnte artistene til stede i mye større grad, ihvertfall Dylan og Trentemøller. Men dette er jo ikke forskning...)

3 kommentarer:

  1. Jørund Høie Skaug2. februar 2011 kl. 13:06

    Dødsrallingen til MySpace er høy og tydelig, men jeg tror ikke det er mer enn en lungebetennelse hos Spotify. Når eller om de lykkes med å få folk til å betale, har Spotify oss på kroken.
    Jeg har foreløpig valgt Spotify som betaltjeneste, og synes 99,- i måneden er latterlig billig når jeg kan ta med biblioteket (inkl. offline-filer) med på mobil og iPad. Men at ting forsvinner fra Spotify er gresselig irriterende, så om det skulle gå nedenom og hjem bytter jeg tjeneste, til f.eks. Wimp. Blir spennende å følge med på hvilke tjenester som leverer varene, og hva slags betalingsmodeller som lurer rundt neste hjørne.

    Eksempelet MySpace viser blant annet at sosiale medier (særlig gratistjenester) kommer og går, det som er hyperrelevant i dag er kanskje passé om et år eller fem. Lurer på hva Rupert Murdoch tenker om kjøpet sitt av MySpace nå?

    SvarSlett
  2. Det mest fascinerende med Murdoch-kjøpet er jo den helt SINNSSVAKE prisen! 580 MILLIONER (i år 2005-) Dollar! Uansett hvordan man regner er det ganske mangfoldige milliarder kroner... For så å kjøre det i do. Jepp. Det kommer til å bli skrevet doktorgradet på dette. Litt usikker på i hvilket fag?

    SvarSlett
  3. Myspace er blitt totalt skjemmet av spam og reklame, og hvis du ikke legger inn et årsverk selv med å utbedre designet, ser det ut som en webdesigners verste mareritt (eller hans første forsøk). Så hvis ikke det var fordi svært mange artister fremdeles linker til Myspace'n når de sender mailer og promomateriell, så ville jeg nok ikke vært innom der lenger.

    Men både sosiale medier og nettbaserte musikkbutikker (også streamingtjenester som Spotify og Wimp) har nok en begrenset levetid hvis de ikke klarer å følge med.

    For Spotifys del handler det om at forretningsmodellen deres selv etter en lang prøveperiode ikke gir inntekter til innholdsleverandørene (artister, opphavsmenn, rettighetshavere), og da er det jo naturlig at disse trekker musikken sin fra Spotify og velger andre kanaler.

    SvarSlett