fredag 11. februar 2011

Grunnkurs i musikkproduksjon



Grunnkurs i musikkproduksjon med Guttorm Andreasen.

Kabel, miksebord, lyd, digital redigering og alt midt i mellom!


NESTE KURS: Torsdag 31. mars, kl. 18-23, Litteraturhuset. Se påmeldingsdetaljer nederst.


Tilbakemeldinger fra tidligere avholdte kurs:

Takk for utrolig bra og intensivt kurs: engasjerende og lærerikt for alle musikkelskere som går med en liten miksepult i magen! Du har en nysgjerrig og ydmyk tilnærming til lyduniverset som er veldig avvæpnende og som dermed innbyr til læring. Kan virkelig anbefales – og det skal jeg også gjøre!

Inspirerende, morsomt og lærerikt. Dette lydkurset er en gave til ethvert menneske som er interessert i musikk. Det er dessuten et kick for alle som noen gang ser for seg en situasjon der de kommer til å snakke, synge eller spille så andre mennesker hører det. Youtube, here we come!

Veldig bra kurs for en lydteknisk analfabet! Jeg er storfornøyd!

Kurset var veldig bra. Sitter igjen med en grunnleggende forståelse for sammenhengen mellom preamper, miksebord, kabler og data. Synes du har en lett og avslappet stil som gjør det trygt å være nybegynner uten å føle seg som en komplett idiot av den grunn. Gleder meg til kurs 2.0:)

Dette var et veldig bra kurs for alle som ønsker en innføring i praktisk lydteknikk. Jeg fikk verdifulle svar på mange spørsmål og satte spesielt pris på den engasjerte kurslederens lidenskap for lydopptak. Dette var et av de mest inspirerende kursene jeg noen gang har vært på.


Et grunnkurs i musikkproduksjon. Lær om kabel, lyd, opptak og digital redigering


“Jeg er ikke en uintelligent mann. Jeg bruker datamaskiner på jobben. Jeg spiller i band rundt omkring på puber. Jeg har prøvd å lage og å spille inn min egen musikk på en 8-spors opptaker, men nylig bestemte jeg meg for å prøve å lage en demo på PC’en min. Jeg sier “nylig”, men det var for et halvt år siden og foreløpig har jeg ikke tatt opp et sekund musikk på harddisken min. Jeg har en liten boks jeg kan plugge gitaren inn i men den virker bare når den vil gir meg feilmeldinger om “latency”. Jeg har kjøpt tre forskjellige pakker med opptakssoftware, men manualene antar at jeg har gjort opptak i årevis og gir meg tung migrene. Jeg har lest anmeldelser om DAW’er som sikkert hadde vært hjelpsomme om jeg hadde ant hva en DAW faktisk var. Så kunne dere lage “Den Komplette Guiden Til Hjemmestudio For Den Desperat Interesserte, Godt Kompetente Databruker Men Totalt Frustrerte Nybegynner?”. Jeg er så lei av å se på bilder av kult, skinnende utstyr og software men jeg vet at hvis jeg kjøpte noe av det, så ville jeg ikke kunne bruke det. Aller mest vil jeg gjerne komme i gang med å lage musikk!”

Dette sitatet er hentet fra et leserbrev i det engelske bladet Computer Music. Det er mange som deler både frustrasjonen og lysten med den lærevillige hjemmespilleren. For det er mange hjemmespillere på de fleste instrumenter. Lyst til å lære deg det grunnleggende?

Heldigvis finnes allerede kurset for deg som vil komme i gang!

Dette går vi bl.a. gjennom:

  • Grunnleggende rigg: Miksebord, kabler, strøm, signaler, preamper og interface for alle typer instrumenter og vokal
  • Lydteori: Fra Hz til dB, stereo, amplitude og faser. Alt du trenger for å skjønne og å lage en god lyd.
  • DAW, en innføring: Vi bruker det gratis, fritt nedlastbare redigeringsprogrammet AUDACITY, som er et flott utgangspunkt for å lære seg grunnleggende lydredigering på datamaskin.
  • Opptak, klipp og grunnleggende mastering: Vi gjør lydopptak med en liten synth og lager en låt! Klipping, redigering, prosessering (kompressor, EQ), effekter og grunntips.

Og vips, så kan du gå hjem og begynne!



Pris: kr. 800,- . Maks 15 deltagere. Kurset varer fra kl. 18 til vi er ferdige rundt kl. 2300.

NBNB! PÅMELDING INNEN SØNDAG 20. MARS 2011!

SENDES PÅ MAIL TIL guttorm.andreasen@gmail.com. Merk mailen KURSPÅMELDING



Guttorm Andreasen er musiker, DJ, journalist, arrangør, blogger og kulturarbeider. Aller mest kaller han seg musikkformidler. Han driver i dag et lite hjemmestudio, STUDIO 99. Som DJ 99 og støytronicaenmannsbandet KAOSS 99 vet han alt om egen rigging og variabel strøm. Han har jobbet i radio og tv siden 1985 og etter mange års erfaring med kabler, rigging, opptak og redigering laget han i 2009 kurset han gjerne skulle hatt selv da han startet med musikk og lyd.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar