fredag 28. januar 2011

Myspace RIP


I går var det Charlie Louvin, i dag er det MySpace...

Et par fine saker på Ballade i dag (les alle linkene), men vi har jo visst det er stund: MySpace er død som en ... faksmaskin!

Mitt svarinnlegg på Ballade:

Fin artikkel! Jeg har reist mye rundt på videregående skoler det siste året, og holdt musikkworkshops i regi av Den Kulturelle Skolesekken. Det finnes ikke en eneste musikkinteressert 16-åring (i Oslo) som har hørt om MySpace.

Selv slettet jeg DJ-profilen min på MySpace for en god stund siden. Massevis av venner og gig-meldinger men ikke en eneste kontakt eller lukten av en spillejobb. Inntil videre beholder jeg nok musiker-sidene mine, der har jeg ihvertfall fått litt oppmerksomhet og spillejobber, pluss noen internasjonale samarbeidsprosjekter som har ført til utgivelser på samleplater, gøy. Men jeg har ikke vært inne på noen måneder.

Jeg tror den aller viktigste grunnen til at hele verden forlater MySpace er at det ikke virker, teknisk! Hver gang jeg prøver å spille av en låt så hopper det, jeg må vente, det kommer en dobbeltklang på når man prøver neste låt... Og endeløst med tid går med til å laste alle bildene og spammeldingene. Ubrukelig.

Soundcloud er jo bare usannsynlig mange ganger bedre, både grafisk, sosialt og teknisk. Umiddelbar avspilling, embedding og alt fungerer nesten 100%. Send låta til grupper, kommenter direkte og finn likesinnede umiddelbart. Om et år eller to er vi vel over på noe annet, men jeg tror Soundcloud-modellen overlever. Nå sitter jeg og lurer på om jeg skal bonde med de 3 andre som har meldt seg på i Oslo-nettverket til den internasjonale skal-vi-lage-musikk-sammen-på-Soundcloud-dagen i februar. Velkommen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar