onsdag 21. oktober 2009

Tipsoppsamlinger...


Bandet med esken heter Euzen. Les mere om dem nederst!

Så er det på tide med noen oppdateringer fra tipshaugen igjen! Og hvis du skulle synes det var litt ujevn utlegging av innlegg på BLOGG 99 så har jeg abre et ord: Oppussing! Nok om det.

Jeg har brukt mye tid de siste ukene - igjen - på å oppdatere meg på soniske bidrag fra Bob Dylans vidunderlige radioserie "Theme Time Radio Hour". Og for å gjøre det ekstra forvirrende, er det minst 3 plateselskaper som gir ut helt parallelle samlinger fra radioserien. Så hva gjør da en stakkar me Wasabihjerte og lommebok som ligger i knestående og skriker etter årets skatteoppgjør? Det er vel egentlig bare ett svar på det: Kjøper alle! Ace-serien har jeg skrevet om før, i tillegg har du den fra Chrome Dreams, som nå er oppe i 3 utgaver og så den som dumpet ned i kassa for et par dager siden, fra 101 Distribution. Hva skal man si, annet enn et rungende JIPPI! Mannen har en iPod mere misunnelsesverdig enn... min egen! Og det hadde jeg ikek trodd jeg skulle si. Noen gang.

Litt hardcore-old-skool-smooth-følelses-folk fra Nordøst-England? Mmm. Du får dem ikke bedre enn søstrene Unthanks fra Newcastle, som etter å ha blitt Mercurypris-nominerte for sitt debutalbum "The Bairns" nå er tilbake med nytt navn, Unthanks, og nytt album "Here's the tender coming". Bonnie!

Jeg har egentlig aldri helt skjønt den derre "nye" såkalte nu-disco'en. Lange låter med balearisk mood og discotrommer. Ok. Gjerne det. Men aldri fot. Før jeg helt sånn plutselig og tilfeldig (49,50-kurven på PK, som alltid) kom over "Yearbook 2", en samling med remikser gjørt av det svenske bandet/produksjonskollektivet Studio. Og endelig: Heeerrrlliiigg! Lange, episke, oppbyggelige og oppbyggende, svingende tromme- og sus-mikser av alt fra Shout Out Louds til Rubies og Kyle (!). Nydelig rett og slett og passende til ethvert sett, privat eller annet. Rasmus Hägg er hovedmannen. Hei, Rasmus!

Og siden vi er i Skandinavia, må vi ikke glemme vårt egentlige broderfolk i sør. Dansk-norske Euzen er ute med sitt debutalbum, "Eudamonia", og med det tusen takk til vokalist Maria Franz, somer norsk, som rett og slett har fulgt BLOGG 99s oppfordring om å sende inn plater til omtale her! Takk, Maria! Og det er altså ikke bare derfor jeg skriver, altså. For "Eudamonia" er en flott og spennende plate, dette lover veldig godt for et debutband! Eksperimentell, progressiv electronica skriver de selv på hjemmesiden sin. Jeg kunne el ike sagt det mere upresist selv. Og det er fint. Her er impulser og lyder fra de aller fleste steder, melankolsk og rytmisk og spennende produksjonssammensydd av folk som har hørt mye på Kate Bush, Sorten Muld, Björk og Archive. Jeg vil se dem live, jeg vil se dem her, hvem får dem hit?!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar