torsdag 1. oktober 2009

En vakker fugl...


Jeg mener å huske at jeg en gang i verden var involvert i en diskusjon på et av Norges lukkede nettsamfunn (Underskog, selvfølgelig. Om ikke annet, så ihvertfall det eneste lukkede nettsamfunnet jeg er medlem av. Ihvertfall som jeg innrømmer. Åpent) om hvorfor det ikke fantes god, om enn i det hele tatt, electro på norsk! Selveste Kong Sverre var selvfølgelig med i diskusjonen, siden han er den omtrent eneste som lager akkurat det. Det fine med Kong Sverre (som du også finner her) er at han i tillegg lager strålende electro på norsk, og da mener jeg både electroen og norsken!

Når han nå er ute med ny plate, på et av de opprinnelige norske electronica cred-selskapene, Beatservice, så er det bare å juble for "Fugl"! Dette er kammerelectro med humor, snert og ikke minst ultralekre små melodilinjer og elegante refreng! Passe med bass, strålende Kraftwerk- og Depeche-lignende, men ikke like, lyder og innimellom fantastisk lekre tekstbiter. Når det går an, på norsk, med tungt electrokomp, å synge "Når hun merker at håret ikke ligger som det skal, og hun blir med på å sende frisbee eller med på å spille ball, Å-å-åå-åø-å---ååå--å-å-å!" og ikke bare slippe unna med det, men det høres genialt og poesiekte ut som en ordentlig kjærlighetserklæring, DA har vi kommet langt. Langt.

Tusen takk, Herre Konge!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar