onsdag 2. desember 2009

Hva er egentlig Spotify?


Klassekampen hadde ikke plass på debattsiden sin til følgende innlegg. Derfor finner du det her:

En informasjonssjef i kulturbransjen viste i Klassekampen 25/11-09 en forbløffende mangel på kunnskap om kulturbransjen. I følge avisen sier Gyldendals informasjonssjef Bjarne Buset advarende om Nasjonalbibliotekets digitaliseringsprosjekt: "... sitter vi plutselig med et bøkenes Spotify, der alt er gratis."

Med forbehold om at informasjonssjefen er feilsitert er det fristende å spørre om han i det hele tatt aner hva Spotify er? For Spotify er jo nettopp det motsatte! Ingenting er gratis på Spotify, og alle opphavsrettsinnehavere får betalt for å ha sine verk der. Riktignok er det noen som mener de burde tjent mere, men Spotify er det første eksempelet på en vellykket og legal nettapplikasjon, som også fungerer fint på mobil, for digital distribusjon av, eller helt korrekt, lytting på musikk. Noen brukere kan i prinsippet bruke Spotify gratis, men da må man ha vært heldig og kjenne noen som kan dele ut en invitasjon, og da må man høre en fryktelig irriterende reklamesnutt etter hver 3. låt. Altså betaler noen for å legge inn reklame der. Penger i systemet alle veier. Et såkalt Premium-abonnement koster kr. 99,- pr. måned. Mener informasjonssjefen virkelig at en årsavgift på kr. 1188,- er "gratis"?

For øvrig kan jeg berolige informasjonssjefen i bokbransjen med at vi allerede har et system som er "bøkenes Spotify, der alt er gratis". Det heter bibliotek.

(For ordens skyld så er jeg ikke ansatt i Spotify).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar