fredag 29. mai 2009

Pompøst og fint...


Noen ganger må man bare rett og slett satse £4.99 og se hvordan det går. Slik er dagene og livet når man bruker mye tid på "Offer"-sidene til utenlandske nettplatebutikker. Denne gangen gikk det jo helt passe greit, da denne kom fra HMV, rett inn til Postkasse 99. Jeg ser forresten at prisen nå er oppe i £11.99, det var den altså ikke da jeg bestilte den i forrige uke. Jeg ville ALDRI kjøpt denne platen for £11.99!

Det er masse pompøst og fint på "American Heartbeat - A Pulsating 80's Rock Compilation". Ikke rart det blir pompøst, forresten, med slik ein ambisiøs undertittel, nesten som en mellomfagsoppgave i fransk poesiestetikk. Albumet er en moderne cd-utvidelse av en "klassisk" compilation fra 80-tallet, oppkalt etter selveste Survivors (jada, Rocky...) fullstendig glemte ikke-hit (og godt er det) "American Heartbeat", en av de få låtene jeg i farten som kan komme på med et utelukkende mislykket forsøk på et rent synth-break! Og riffet... Hehe. Men altså, igjen, pompøst og fint. Her er gode kjøre-bil-sing-alongs fra Journey, Patti Smith, REO Speedwagon, Foreigner og andre. Og så er det noen skikkelig grusomme blømmer da, i tillegg til ovennevnte tittelspor. Finnes det jævligere låt her i Universet enn Styx' "Babe"?! Herremin. Aldri har vel Dennis DeYoungs sutretenor, som for så vidt funket fint på "Pieces of Eight" vært verre! Grøss...

Og så er det jo morsomt at ganske mange av låtene hverken er fra 80-tallet eller fra USA. Menmen. Detaljer i markedsføringsavdelinger, vel, men allikevel.

Men altså, som sagt, glemte tider og glemte låter, selv om Journey er inne i en Revival. Jeg får vel snart skrive noe om 70-tallsbandas gjenoppstandelse (apropos Styx). Verdt £4.99, ikke £11.99. Så hva var da poenget med hele dette innlegget? Jeg sover for lite...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar