søndag 21. oktober 2012

Klappeforbud i Stavanger


En professor i musikk har i Stavanger Aftenblad gått blodhardt ut mot en gruppe konsertgjengere som i følge hans oppfatning av den klassiske musikkens krav til sitt publikum oppførte seg fullstendig feil i det nye Kulturhuset i byen. De klappet nemlig mellom satsene under den klassiske konserten. Det gjorde det vel neppe bedre for professoren at det fleste gjestene til og med var ansatte hos Kulturhusets sponsorbedrifter. Den strenge normative professorale pekefingeren sier blant annet: "Et verk skal oppfattes som et organisk hele og en enhet, og det skal ikke avbrytes av applaus før det er helt ferdig". Det er altså professor Arnfinn Bø-Ryggs mening. Sikkert en flott måte å få folk til å ta i bruk det nye Kulturhuset i byen på.

Jeg skrev en kommentar til dette både i Stavanger Aftenblad og i Ballades dekning av saken, så jeg får vel nesten gjenta den her:

For meg blir kontrasten spesiell stor fordi jeg leser "The rest is noise" for tiden, en bok som sikkert mange musikkinteresserte allerede har lest. Den handler om denne musikken, som noen kaller klassisk og noen kaller kunstmusikk og jeg ikke vet helt hva jeg skal kalle, og dens historie i det forrige århundre. Og jeg leser om framføringene av musikken til Mahler, Schönberg, Stravinskij, Varése og mange andre, fra en tid da denne musikken fortsatt betydde noe for veldig mange. Det var hyl, skrik, rabalder, personangrep, slåssing, skandaler, opptog og førstesidestoff i aviser og andre medier når noen skulle spille ny, spennende kunstmusikk. I dag er nesten - men selvfølgelig ikke all - all denne musikken stort sett blitt institusjonsmusikk, perfekt framført for perfekt kledde mennesker som klapper høflig i sine dyre og lukkede rom. Og altså med professorer som med streng pekefinger påpeker hvordan man vær så god har å oppføre seg mens man hører på musikken. Jeg skulle ønske jeg hadde hørt lyden av slåssing og buing til Mahlers musikk. Du kan lese om det i "The rest is noise". For øvrig ligger det aller meste av min sympati i denne saken hos de stakkars menige sponsoransatte som forvillet seg inn på en klassisk konsert. De må ha følt seg ekstra lite velkomne tilbake etter at Aftenbladet påpekte i red. anm. at de nok ikke var "vante konsertgjengere".

Hurra. Det blir nok en fest å gå på konsert i Stavanger også i framtiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar