tirsdag 9. juni 2009

Hva var det med den (theremin)armen?


Jeg leser at en ny musikkspaltist i Klassekampen, Anders Bortne, i dag (s. 21) skriver "Ferske band med referanser som Velvet Underground, Talking Heads og My Bloody Valentine er verdt å sjekke ut, mens en blir varm under armene (sic!) når en hører om konstellasjoner som rap/rock, joik/beats eller kontrabass/theremin."

Som aktiv thereminist (jeg har til og med bygget min egen, tilsendt på postordre, via eBay, fra Japan) og eier av opptil flere av dette vidunderlige instrumentet - husk soloen på "Good Vibrations" - må jeg si at jeg undrer veldig på om det er godt eller dårlig å "bli varm under armene" av tanken på en musikalsk konstellasjon? Jeg kjenner overhodet ikke uttrykket, og er tydeligvis ikke vel nok bevandret i moderne gatehipp eller gjeldende rockologi nok til å vite om det er ironi, sarkasme eller andre retoriske elementer som spiller inn her? Men tonen antyder vel kanskje at det ikke er så bra? Eller...?

Så, altså, i setningen/argumentet over, ER det bra eller dårlig, hipt/uhipt, fett/ufett å "bli varm under armene"? Og da, i neste ledd, er det bra/dårlig, hipt/uhipt, fett/ufett med kombinasjonen kontrabass/theremin? Virkelig, dette er IKKE sarkasme, jeg lurer ordentlig...

Om du nå svarer eller ei, så kan du jo kose deg med en av verdens beste thereminister, Dorit Chrysler!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar