fredag 5. juni 2009

Gode Afrika-samlere...


Jeg aner ikke helt hvorfor, men overskriften er nesten rett og slett en god, gammel logisk selvmotsigelse. Verdens viktigste musikalske kontinent, en spredning fra nord til sør til vest til øst som man bokstavelig talt ikke finner andre steder, sinnssykt mye flott musikk til å riste rompe og gråte til, alt etter som hva man trenger der og da... Men samleplater med god musikk fra Afrika er jammen meg ikke så lett å finne! Det er sikkert derfor vi ennå ikke har en ordentlig afrikansk superstjerne med en super global pophit. Distribusjon, presentasjon, distribusjon, presentasjon, distribusjon, presentasjon. Det er det som gjelder.

For uansett hvor mange tøffe kutt det måtte være på en tema- eller genreplate, enten det gjelder Afrobeat, Yele, Kuduro eller Kwaito, så er det alltid noen voldsomme snublere! Dette slo meg der jeg sto på Dattera i går og spilte rytmisk musikk fra hele verden på Global Oslo Music-kvelden. Så kjære plateselskap som måtte være interessert, det er bare å ta kontakt, unge DJ 99 skal jammen meg lage strålefin samler med godt salgspotensial for deg!

Så derfor, her er et lite knippe samlealbum som passerer gjennom samletollen: Aller først, hva skulle vi Afrikainteresserte i Europa og andre steder gjort uten de snille guttene i OutHere Records?! De reiser og reiser, samler og samler og lisensierer og lisensierer. Sjekk katalogen deres, det er ingen feilskjær der, men hvis jeg skulle velge en, et sted å begynne, så er det denne! Bedre samler med moderne rytmisk rompemusikk enn "Urban Africa Club", helt uavhengig av opprinnelseskontinent, skal du jammen meg lete lenge etter! Gratis MP3'er til nedlasting også, vær så god fra plateselskapet! Sjekk også deres samlere fra Ghana, Nigeria og Tanzania. Så.

I den endeløse rekken av plater som gir deg trad, akustisk, the soul of Africa, perskusjonsbasert mykmøl og lignende ting, hopper vi over de aller fleste. Her er en som både har godt spenn og en del tøffe ting, spesielt av eldre dato. "Bar Africa" er en av de aller mest vellykkede i "Bar"-serien fra alltid solide Nascente. Godkjent og vel så det!

Og så er det Kongene, da. Denne har mye tøft i midtklassen, definert her som kjente navn fra passe tidligere tider. Music Club gir også ut masse gode samlere og er verdt å sjekke ut som label. Enormt spenn og mye rart, men nesten alltid spennende.

Og hvis du skal ha en samler fra Afrikas mest vitale, romperistende og ikke minst gladeste smilegenre, soukouss, soukous eller kwassa kwassa fra Kongo og deromkring, så har du jammen meg en utfordring! Heldigvis finnes Rough Guide-serien fra World Music Network, der er det fortsatt lett å få fatt i den kjempefine "Congolese Soukous"-utgaven. Og innimellom dukker "Lightning Over The River", igjen fra Nascente, opp på eBay eller Amazon til altfor stive priser. Men sånn er det vel. Verdt pengene...

Så avslutter jeg med denne passe obskure, men strålende sveitsiske samleren som presenterer moderne, dansbar klubbmusikk fra absolutt hele kontinentet! Jippi! Det er til og med mulig å få fatt i "Urban Africa Now" til en ganske grei penge, følg linken.

Og i det jeg formerlig hører protestskrikene fra folks platesamlinger, så sier jeg bare vær så god, del med andre og kom med egne tips her! Kanskje det kan bli en god samletråd ut av dette?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar