lørdag 28. november 2009

Julleri, jullera...


Er du en av dem som gleder seg hele høsten til ... grøss.... Juleplatene begynner å komme omtrent på denne tiden? Ikke jeg. Selv om jeg kan se at det begynner å bli en, om ikke annet, artig og interessant kuriosasubgenre for folk som har for mye fritid.

Så fortvil ikke, også i år skal du få slippe å bruke energi på dette! Min gode venn og julemusikkentusiast- og samler Fridtjof Havre har nemlig gått dypere inn i materien enn de fleste. Spesialskrevet for BLOGG 99, her kommer det verste og det ... beste?

Julemusikkens vidunderlige verden

Julemusikk er en vrien sjanger. Den er utskjelt, og det finnes gode grunner til det. Svært mange utgivelser er likegyldig venstrehåndsarbeid utgitt av artister som burde (stort sett i alle fall) vite bedre, bare for å få et sugerør inn i DIN lommebok når den er på det åpneste.

En god del er dårlig, hårreisende dårlig eller hva-i-all-verden-tenkte-de-på?-dårlig. Og noe unndrar seg enhver beskrivelse og er bare merkelig, underlig, bisart. Men det finnes også god julemusikk. Musikk som tar julen og musikken på alvor, og som det går an å høre på, og å eie uten å rødme. Her vil jeg gi noen få tips om slik musikk, samt dra frem noen underligheter, dette siste kan nemlig også være moro.

Carola, Sissel, Odd Nordstoga, Hanne Krogh, Anita Skorgan, Elisabeth Andreassen osv. vil her forbigås i stillhet. De selger som hakka møkk uten min hjelp og kommer straks til en kirke nær deg, din mor har allerede kjøpt billett.

Så var det anbefalt julemusikk: Min favoritt er hedersmannen Aaron Neville’s "Soulful Christmas". Dette er ikke bare en flott juleplate, men rett og slett en flott plate (og slike juleplater kan telles på en hånd og du har fingre til overs). Ingen låtmessige overraskelser, men julestemning og nydelig, sjelfull sang. Mor-og-datterduoen Naomi og Wynonna Judd inviterer til "Christmas Time With The Judds", og vi takker ja. Her er det bare å la seg forføre av vakre countryharmonier. Og stort julere blir ikke et platecover. Årets gledelige overraskelse på julefronten er Santa Bob (Dylan) og "Christmas in the Heart". His Bobness elsker julen og det gjør du også. At han synger som en skadeskutt kråke for så være. Glem Dylanfansens bekymringer. Dylanfans er bare slitsomme allikevel. (Og sjekk video på youtube!).

Hederlig omtale går til min ungdoms garasjehelter Fleshtones og deres "Stocking Stuffer". Kanskje ikke så mye jul, men burde få fart i gløggfesten. Gløggen bør i dette tilfellet lages på sprit.

Indiefolket bør skaffe seg Sufjan Stevens juleboks "… Presents Songs for Christmas", med fem jule-EP han i utgangspunktet ga bort til venner. Veldig julete design, men ikke alltid like julete musikk, men så er han visst ikke så glad i jul heller. Eller man kan gå for samleren "I’ll Stay ’Til After Christmas" med bl.a. Blitzen Trapper og Sally Saphiro. Her gå i alle fall pengene til et godt formål; Amnesty International.

Reggae og jul hører sammen som risgrøt og surkål. Trojan har en julesamler, "Trojan Christmas Box Set". Mye musikk for pengene, men en temmelig blandet opplevelse. Femti julereggaelåter er i overkant, selv for meg. Skaff deg heller "Reggae Christmas from Studio One". Så god julereggae som du kan få for penger. Og skal du bare ha en juleplate med en fløytespiller på ett ben, er "The Jethro Tull Christmas Album" tingen.

Til slutt noen rariteter: Jeg oppdaget her forleden at Rob Halford (Ja, vokalisten i Judas Priest, ja!) har gitt ut juleplate. For å sitere min kones reaksjon: ”Alle jo ikke…” Og at Lynyrd Skynyrd hadde en juleplate på samvittigheten hadde jeg heller ikke satt mange penger på. Men det har de, gitt (Her snakker vi om 2000-versjonen uten plagsomt mange originalmedlemmer, men allikevel). Jeg kommer heller ikke utenom harpisten Sidsel Walstads julealbum "Deilig er jorden". Her fremføres "Tusen Julelys" av rapperen Skranglebein. Ord blir fattige…

Dette var et lite innblikk musikk for den forestående høytid. Tro meg, det mye, mye mer der ute. Og mye rart. Har du noen anbefalinger eller vet om noen merkelige eller uventede eller fullstendig aparte juleutgivelser, så kom med dem.

God jul

Hilsen julevikar Fridtjof Havre

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar