mandag 16. juli 2012

Musikere mot strømming?

Fillern. Jeg hadde egentlig bestemt meg for at jeg har ferie. Og det har blitt sagt så mye rart i strømmedebatten i våres at jeg hadde bestemt meg for ikke å følge opp mine tidligere innlegg i Ballade og andre steder. Menmen. Det er agurktid i Aftenposten. Avisen har tydeligvis for lenge siden valgt side i debatten om strømming og norsk musikkbransje. Men i dag har de en veldig rar sak på trykk med overskriften "Musikkbransjen kjemper fremdeles mot strømmen".

Fremdeles? Er det et ordspill? Hvilke deler av den norske musikkbransjen tenker eventuelt journalisten på, som altså muligens kjemper mot strømming? Bortsett fra et par aktører som har sagt mye i strømmedebatten,  de kan du lese hvor som helst, så vet jeg ikke om så mange som er mot strømming? Fant de ingen kilder som kunne si det?

Aftenposten bruker som sannhetsbevis for sin påstand om "Likevel er det få jubelrop i norsk musikkbransje" at et tysk nisjeplateselskap, ECM, trakk musikken fra Spotify i 2010. Er det virkelig et uttrykk for at det er krise i den norske musikkbransjen? Det eneste det betyr, slik jeg ser det, er at en del norske, internasjonalt kjente artister fra Jan Garbarek til Tord Gustavsen ikke får spredd musikken sin på Spotify eller Wimp. Dem om det. De har sikkert en plan. Jeg er helt sikker på at jeg ikke ville valgt den løsningen. Menmen. ECM har gitt ut masse fantastisk musikk og er tidvis et av mine favorittselskap. Men de definerer ikke norsk musikkbransje.

Jeg er helt fullstendig overbevist om at det ikke er noen krise i norsk musikkbransje. Kanskje Aftenposten egentlig mener 'platebransjen'? At det er grunnlag for et stort HURRA i norsk musikk i dag, for de aller fleste leddene i det man kan kalle musikkbransjen, har jeg skrevet om før, både her på BLOGG 99 og på Ballade. Hvis Aftenposten leser innlegget mitt der så ser de at sannheten om og situasjonen for dagens musikkbransje er veldig mye mere nyansert enn det den kan virke som hvis man bare har lest alle innleggene til den ene siden i strømmedebatten. Og det er stort sett de som har fått slippe til. Jeg mener forsatt at det er et stort Hurra i norsk musikk i dag. Bransjen forandrer seg. Den fineste kommentaren så langt i debatten var det Simen Herning fra Spoon Train Audio som kom med, i Klassekampen for en måneds tid siden. Han sa, etter hukommelsen, ikke rett avskrift, "Vi må ikke glemme at det var mange korthullere i databransjen som mistet jobben da man gikk over fra hullkort også". Perspektiver og framtid på en gang. Nydelig.

Til slutt så lurer jeg på hvorfor det er så stille fra musikerne i Norge i denne debatten. Hvor er alle metallerne og dubstep'erne og elektronikafolket og popsyngerne og hardingfelespillerne og bluesgitaristene? Er de kanskje ikke enige med Aftenposten og de andre som mener det er slik krise i musikken? Susanna Wallumrød har, som alltid, meget velfunderte og smarte tanker og har delvis endt opp på en annen side av konklusjonene enn meg, det har jeg all mulig respekt for. Bugge Wesseltoft tviler litt og det gjør også Tord Gustavsen. Ellers kommer jeg ikke på noe musikere som har ment noe. Hva sier dere, norske musikere? Er det noen norske musikere som er mot strømming? Det er vel kanskje altfor tøft å mene noe om offentlig...

Sånn. Nå skal jeg bli journalist, musiker og DJ igjen. Hurra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar