tirsdag 7. desember 2010

Yuri!


Et par festivaler, noen fotballkamper og et ufrivillig utenlandsopphold pga. vinterstengt UK senere, er endelig BLOGG 99 tilbake!

Det er jo naturlig, i disse tider, å begynne å se tilbake på året som var. Og i den endeløse rekken av gode album som har vært 2010, et tilnærmet toppår faktisk, det er lenge siden et bedre!, skal jeg begynne å gi dere noen toppunkter for året.

Og det første albumet jeg skal fortelle om er ikke å få tak i, interessant nok.

Jeg trodde aldri jeg skulle skrive dette, men et av mine favorittalbum for 2010 er altså et mixalbum i den allmene hatgenren trance! Dyp, progressiv, atmosfærisk, ultramelodisk trance på grensen til techno og innimellom nesten også dubstep, til og med klare referanser til klassisk/kunstmusikk. Er det mulig? Jepp.

Den nederlandske DJ/musiker/produsenten Ferry Corsten ga i år ut sitt andre album i mixserien sin "Once Upon a Night". I den forbindelse laget han en eksklusiv mix-cd som fulgte med bladet DJ Mag i sommer, under navnet "Ferry Corsten: Once Upon a Night - Special Summer Mix". Pliktskyldigst satte jeg på cd'en, det må jeg jo alltid. Full av vant skepsis, jeg pleier jo neste alltid å hate de cd'ene til mixmag, DJ Mag og andre. Men så, med vantro ører og oppsperrede øyne: Albumet er jo rett og slett fantastisk! Fra første basstromme!

Hele familien har gått rundt i hele høst og nynnet og danset til de svære synthene, de vakre overgangene, de stemningsfulle bridgene og det geniale drivet i hele musikken, jeg tror aldri jeg har hørt et bedre mixalbum! Jeg kommer ihvertfall ikke på noen akkurat nå. Som DJ selv kjøper jeg jo heller aldri mix-album, siden jeg først og fremst er interessert i hele låter.

Jeg har blitt introdusert for glitrende navn som russiske Yuri Kane og Alpha 9. Yuri Kanes "Around You" i Ferry Corstens litt oppspeedede versjon er noe av det fineste av melodisk musikk jeg har hørt på lenge, så jeg legger den ved her, med et lite forbehold. Den er altså enda tøffere på mixalbumet til Corsten. Åpne deg, frende, det ER fint!

Sånn, nå er det ute...




1 kommentar: