søndag 12. september 2010

Den uhellige treenighet


Neste helg (18-19. september) er jeg stolt over å kunne invitere til en passe eksklusiv og ihvertfall ganske musikkspennende debut, for første gang blir det nemlig black metal på Operaen! (Jada, Ulver har spilt der, men er de black metal i dag? Not).

Bokklubben arrangerer Bokfest på Operaen, i år som en del av Oslo Bokfestival, og for 3. gang er jeg vert hele dagen på Takscenen. Jeg får med masse gjester fra morgen til kveld begge dager, fra både litteratur- og annet kulturliv. Mens jeg tidligere har hatt både Gatas Parlament, Yoga Fire og diverse musikkorps på besøk er det i år klart for den aller første black metal-konserten på Operaen. Håvard Rem har skrevet bok om black metal i Norge, "Innfødte skrik - Norsk Svartmetall". Han kommer på besøk på Operataket, i tillegg blir det konsert med Ihsahn fra Emperor.

Man skal kanskje ikke sitte og le når man leser en bok om black metal, men når jeg nå sitter her og leser boken som forberedelse til neste helg, må jeg få lov til å gjengi et par strålende sitater fra en tydeligvis artig og morsom mann, Alf Sigurd Krogseth. Krogseth var med i det som de aller fleste regner som det første norske black metal-bandet, 666 fra Tromsø. Her er et par blomster fra Krogseth:

"Cannabis er farlig. Det får deg til å like Pink Floyd." (s. 42)

"Som femtiåring er fortsatt musikken hans hovedinteresse. 'Hjemme hos meg nå vil du finne alt fra Frank Sinatra til Slayer.' Men han er ikke altetende. Det kommer tørt: 'The Cure, Radiohead og Coldplay, Axis of Evil. Ondskapens akse.'". (s. 45)

Hvis jeg for egen del legger til at i mitt eget personlige helvete så spilles det bare U2, R.E.M. og Travis (i tillegg til de ovennevnte) til evig tid, kanskje til og med i panfløyteversjon, så høres det ut som om Krogseth og BLOGG 99 kunne fått seg noen morsomme timer sammen!

Og så kan jeg jo i all beskjedenhet legge til at jeg, i en slik kultur som tydeligvis er veldig opptatt av hvem som har aller mest kred først, var ganske tidlig ute i norske medier med norsk black metal. Det er jo gøy å lese om ARTCH. Jeg husker veldig godt at vi i 1988 spilte deres debutplate, "Another return to church hill" ganske heftig i "Stash", rockeprogrammet mitt på Studentradioen i Bergen. Trendsettere, altså! Men vi ante ikke at det het black metal. Det gjorde vel neppe bandet heller!

Uansett velkommen til Operaen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar