mandag 25. april 2011

Yngwie og ballebuksene


Det er sjelden jeg pleier å bry meg særlig om sånt men jeg ser at det, i beste fall, lille kommaet i musikkhistorien, den svenske puddelfingerkongen Yngwie Malmsteen, er ute og disser Nirvana og andre "som ikke kan spille gitar".

Han kommer ikke på forsiden en gang, men til siste utgave av bladet Guitar World sier han (i trånga, svarta skinnbyxor!)

"In the nineties, I spent a lot of time in Japan because here in the States if you could even tune your guitar that was a bad thing. ... In England before 1977, it was very fashionable to be a good musician. Bands like Yes, Deep Purple and Genesis with Peter Gabriel were all trying to outplay each other. Then the Sex Pistols came along and that wasn't in anymore. In the early eighties, good playing got popular again, mainly thanks to bands like Iron maiden. That crashed again in the nineties when Nirvana came along."

Jæklar. Hvilken analyse! Når jeg hører på Yngwie og hans kumpaner hører jeg tusenvis av øvingstimer og masse imponerende fingerteknikk, men finnes det noen i hele verden som noen gang har blitt ... hva skal vi si, blitt i nærheten av beveget av musikken hans? Anyone?

Gjeeeesp....


I andre nyheter: Han kom helt opp på 4. plass på den offisielle Folkets Forslagsliste til den svenske Riksbankens nye seddelutgaver, men det ble altså ikke Yngwie på noen av de nye svenske pengesedlene.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar